ماجرای استودیو هورخش

هر روز انیمیشن های زیادی خلق می شوند و انیمیشن های زیادی هم به اکران می رسند. بعضی از آنها مسیر تازه ای را می سازند و بعضی دیگر مسیر دیگران را پیش می گیرند. اما در این میان انیمیشن های وطنی کمی هستند که هم با ایده ای نو خلق می شوند و هم اکرانی فوق العاده دارند و هم مسیر نویی را خلق می کنند. احتمالا اسم انیمیشن آخرین داستان را شنیده باشید. ما نمی خواهیم اینجا درمورد موفقیت های این انیمیشن صحبت کنیم. بزودی در چی چی به این مطلب هم می رسیم. امروز می خواهیم از استودیو هورخش و خالقان دنیای آخرین داستان صحبت کنیم. می خواهیم از استودیویی صحبت کنیم که مصداق بارز نوآوری در تولیدات فرهنگی در داخل کشور است.
بعد از اینکه در مقاله ی قهرمان من کیه؟ به مساله ی اهمیت قهرمان سازی پرداختیم ، قصد داشتم تا مطلبی درمورد مسیر پر فراز و نشیب مارول، شرکت قهرمان سازی غربی بنویسم. تا اینکه با استودیو هورخش آشنا شدم. استودیویی که مسیری را رفت که کمتر کسی در ایران ریسک خطرات آن مسیر را می پذیرد. پس بیاید با خالقان هورخش آشنا شویم.

همه چیز از خانواده شان شروع شد

برادر بزرگتر جزوه های مدلسازی و معماری را به خانه می آورد. برادر کوچکتر به نقاشی و کاریکاتور علاقه دارد و مادرش استعداد او را می بیند و به او کمک می کند. اما او با خواندن جزوه های برادرش به انیمیشن سازی علاقه مند می شود. برادر وسطی هم او را حمایت می کند و کارهایش را دنبال می کند. همین باعث شد تا اشکان رهگذر وارد هنرستان شود و با دوستانش اولین انیمیشنش را تولید کند.
خیلی زود اشکان رهگذر استودیوی خودش را تاسیس کرد. او کارش را با یک اتاق کوچک شروع کرد و بعد از اولین سفارش شان محل کارشان را به انباری خانه ی مادربزرگ یکی از دوستانش منتقل کردند؛ آن هم با کمترین امکانات! اشکان مسیر زیادی را پیش رفت تا بالاخره در سال 1387 به کمک برادرانش استودیو هورخش را افتتاح کرد.

خلق آخرین داستان

رهگذر قبل از آخرین داستان روی انیمیشن بلند دیگری با موضوع آرش کمانگیر کار می کرد که به نتیجه نرسید اما تجربه ی زیادی را برای او به ارمغان آورد. اینجا بود که مشکلات و موفقیت ها پشت سر هم قرار گرفتند و مسیر نویی را برای هورخش شکل دادند. بزرگترین مساله ی پیش رویشان تجربه بود. آنها تجربه ی تولید اثر بلند سینمایی را نداشتند. به همین خاطر هم کار می کردند و هم یاد می گرفتند. در قدم بعدی آنها با مشکل بودجه مواجه شدند. اما چون جوان و ناشناخته بودند از سمت هیچ نهادی حمایت نشدند تا اینکه برادر بزرگتر مجبور شد خانه اش را بفروشد. آنها توانستند آخرین داستان را به جشنواره ی انسی برسانند اما از شر تهمت ها در امان نماندند. با اینکه 70 درصد کار پیش رفته بود اما مشکل داشتند و به همین خاطر با ابداع روشی از تجهیزاتشان به بهترین نحو استفاده کنند. آنها 24 ساعته از سیستم ها استفاده می کردند تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشند. هورخش از مشکلات تحریم آسیب می دید و نه تنها نمی توانست از خدمات پس از فروش شرکت های قطعات مادر استفاده کند، بلکه مجبور بود آنها را گرانتر دریافت کند. بعلاوه آنها توانسته بودند در جشنواره ی انسی سرمایه گذار خارجی جذب کنند اما بخاطر شرایط سیاسی آن دوران ، سرمایه گذار منصرف شد. اما با تمام این مشکلات آخرین داستان به قله های موفقیتش رسید.
انیمیشن آخرین داستان مسیری 10 ساله را پیش رفت تا مقام های زیادی را کسب کند. حضور در جشنواره ی انسی در سال 2013، حضور در بازار فیلم جشنواره ی کن در سال 2016، حضور به عنوان نماینده ی ایران در اسکار در سال 2020، اکران در کشور های بسیاری از اروپا و آمریکا، برنده ی بهترین کارگردانی فیلم انیمیشن و بهترین فیلمنامه ی بلند در بخش بین الملل و برنده ی ویژه ی داوران در بخش ملی در جشنواره ی بین المللی کودک و نوجوان در سال 1397، برنده ی اولین سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن سینمای ایران در جشنواره ی فجر در سال 1397، کسب مقام های بهترین انیمیشن در جشنواره های فیلم های آمریکای جنوبی شیلی، فیلم های کودکان سن دیه گو، فیلم های پام اسپرینگز و… در سال 1398 و تعدادی دیگر از مقام ها افتخارات این انیمیشن ایرانی است.
با تمام این توصیفات در اکران داخلی این انیمیشن به او کم لطفی شد و زبان اعتراض رهگذر را به روی وزیر ارشاد باز کرد. اعتراضی که نشان از کم لطفی نهاد های مسئول نسبت به تولیدی چنین فاخر دارد.

نمی‌دانم نام انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را شنیده‌اید یا نه؟! مدیران تحت‌الامر شما حتماً نام این اثر را که بسیار برای کشورش افتخارآفرینی کرده است را شنیده‌اند. انیمیشنی با آبرو و با استانداردهای جهانی درباره شاهنامه فردوسی، همان کتابی که سال‌هاست در کتابخانه‌های ما ایرانی‌ها خاک می‌خورد و همیشه از خودمان پرسیده‌ایم که چرا کسی برای این کتاب تنها کاری نمی‌کند!…امروز انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در حال له شدن براثر بی‌توجهی و سوء مدیریت مدیران مربوطه است.

اشکان رهگذر

دیگر تولیدات

ما نمی خواهیم از مشکلاتی سخن بگوییم که شاید تنها راه حل کردنش انتخاب درست ما باشد. تا اینجا از مشکلات و موفقیت های استودیو هورخش گفته ایم. اما می خواهیم باز از تولیدات دیگر این شرکت صحبت کنیم. برای اینکه با تولیدات این شرکت آشنا شوید، نگاهی به سایت استودیو هورخش بیاندازید. ما اینجا به بعضی از تولیدات دیگر آنها اشاره می کنیم.
استودیو هورخش علاوه بر انیمیشن آخرین داستان روی چندین انیمیشن کوتاه سفارشی دیگر نیز کار کرده. آخرین تولید انیمیشنی آنها هم انیمیشن جبیر است که از راه نرسیده در جشنواره های بین المللی شرکت کرده. بعلاوه آنها به تولید کمیک و بازی های ویدیویی هم واردند و تولیدات خوبی را ارائه داده اند. اما استودیو هورخش برای تولیدات فرعی انیمیشن خوش ساختش برنامه هایی را تدارک دیده و فروشگاهی در این زمینه راه اندازی کرده که من متاسفانه نتوانستم سایت را باز کنم. آنها دفتر، ماگ، تیشرت و لوازم آرایشی برای دختران با طرح های انیمیشن آخرین داستان تولید کرده اند. همچنین آنها بازی رومیزی جمکرد را بر اساس داستان انیمیشن روانه بازار کرده اند. آخرین محصول از سری محصولات در حال ساخت مربوط به انیمیشن آخرین داستان بازی ویدیویی آن است که با همکاری ناشر خارجی بزودی منتشر می شود. آنها به همکاری با دیگر شرکت ها برای تولیدات دیگر به خصوص اسباب بازی هم علاقه نشان داده اند. 

کلام آخر

از مشکلات خسته نشوید، تلاش کنید و به اهداف جهانی فکر کنید! این بزرگترین درسی است که هورخش به ما می دهد. آنها با شرایط بسیار سختی شروع کردند و مسیرشان را پیش گرفتند. آنها نه یک دغدغه مند بدون تخصص هستند و نه متخصصانی بی دغدغه. آنها با تمام سختی هایی که در پیش رویشان بود، از مشکلات نداشتن تجربه در اول راه گرفته تا موانع تحریم در میانه ی راه و حمایت نشدن از سمت ارگان های دولتی مسئول در پایان راه انیمیشن شان، خسته نشدند و رها نکردند و نرفتند. ماندند و برای ساختن تلاش کردند. شرایط سخت را پذیرفتند و برای اهدافشان جنگیدند. این بزرگترین درسی بود که ما از هورخش می توانیم بگیریم. برایشان آرزوی موفقیت می کنیم.

منابع:
مهرنیوز
ویکی پدیا

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *